1900-1952

Sinds de oprichting in 1900 zijn er uiteraard enkele veranderingen geweest binnen de Koninklijke Biltse Harmonie. Vanaf de oprichting als “Biltsch Fanfarecorps” kende de vereniging alleen een fanfareorkest met bezetting van uitsluitend koperinstrumenten. Later werd het orkest aangevuld met houtinstrumenten en werd omgevormd tot een harmonieorkest. In 1952 werd door H.M. de Koningin Juliana het predicaat “Koninklijk” verleend en sindsdien heet de vereniging Koninklijke Biltse Harmonie.

1952-1980

In de vijftiger jaren werd de vereniging uitgebreid met een drumband. Vanaf 1960 was de heer P.C. Hoogendijk dirigent/instructeur van het orkest en de drumband. Hij wist het niveau van het harmonieorkest te verhogen met als hoogtepunt het bereiken van de vaandelafdeling van de KNFM-concoursen. Ook met de drumband wist hij diverse successen te behalen zoals deelname aan twee KNFM-topconcoursen.

Begin jaren zestig werd ook een leerlingenorkest opgericht. Dit opleidingsorkest speelde eerst onder leiding van de heer Hoogendijk en vanaf 1979 o.l.v. de heer Cor Pronk. Het niveau van het orkest steeg en ook zij konden aan een KNFM-concours deelnemen. Bij hun eerste concoursdeelname haalden ze zowaar een 1e prijs in de 2e afdeling.

1980-2000

De drumband werd in 1997 uitgebreid met melodische percussie-instrumenten om de slagwerkers ook andere muziekstukken te kunnen laten spelen. Sindsdien heten zij de Melodie Percussiegroep en staan onder leiding van dirigent Arie Roelofsen. Ook de MPG nam deel aan KNFM-concoursen en promoveerde tot de 1e divisie.

2000-2010

De vereniging heeft in deze jaren samengewerkt met diverse artiesten van formaat, waaronder Danny de Munk, Edwin Rutten, Ernst Daniël Smid, Justine Pelmelay, Denise Jannah en Laura Fygi. Ook waren er diverse concerten samen met andere gezelschappen, zoals Harmonieorkest Soli uit Driehuis-Velsen, Harmonieorkest OBK uit Rhenen, Musicalkoor Starlight Boulevard uit Nieuwegein, Popkoor Singsations uit Culemborg, Wijks Vocaal Ensemble uit Wijk bij Duurstede, het Roder Jongenskoor uit Roden, Algemeen Zangkoor Maartensdijk, Harmonieorkest Pieter Aafjes uit Culemborg en het Koninklijk Harmoniegezelschap OBK uit Zeist.

In de jaren 2000-2010 heeft de KBH ook diverse activiteiten georganiseerd om geld in te zamelen voor diverse goede doelen. Zo heeft de KBH in 2000 de aanschaf van een Sunny Transporter voor de Biltse Hof mogelijk gemaakt. In 2002 is in samenwerking met de Rotaryclub geld ingezameld voor een kindertehuis in Pushkin in Rusland en diverse afgeschreven instrumenten werden in 2003 door de vereniging geschonken aan een Brassband in Uganda. In het lustrumjaar 2005 werd wederom een muziekmarathon georganiseerd, waarbij ruim € 3000,- voor de slachtoffers van de tsunami in Azië werd opgehaald!

In 2000 vierde de KBH haar 100-jarig bestaan met een fantastisch jubileumjaar. Er werd een jubileum-CD opgenomen en er waren concerten met artiesten, een 24-uur muziekmarathon, een grootse streetparade en taptoe in De Bilt met 24 muziekkorpsen, deelname aan een jazzfestival en een 10-daags tournee naar de Amerikaanse staat Missouri.

In 2001 is de KBH begonnen met het geven van zomerconcerten op landgoed Beerschoten. Alle geledingen (Klein Harmonieorkest (voorheen leerlingenorkest), Groot Harmonieorkest en Melodie Percussiegroep) verzorgen daar optredens.

De KBH kreeg landelijke bekendheid in 2002 door het optreden van de Marchingband

tijdens het huwelijksfeest van prins Willem Alexander en prinses Maxima in een afgeladen Amsterdam ArenA waar 50.000 man uit volle borst het “Als ik boven op de dom sta” meezong. Naast het publiek wat aanwezig was in de ArenA, zag een paar miljoen Nederlanders op televisie de Marchingband van de KBH de ArenA binnenmarcheren.

Voor de KBH was 2004 een fantastisch jaar: de MPG werd vierde van Nederland bij deelname aan een topconcours en het Klein Harmonieorkest kreeg de dagprijs voor het “meest veelbelovende orkest” op het Euro Festival for Youth Orchestras in Maasbracht. Het Groot Harmonieorkest, onder leiding van Hans Boom wist zich te handhaven in de hoogste afdeling.

Voor het Klein Harmonieorkest waren er optredens in Warner Bros Movie World Duitsland (2002), Hellendoorn (2003) en De Efteling (2006).

In het najaar van 2006 wist het GHO haar publiek te boeien tijdens een “Schotse Avond” in de zaal van het R.I.V.M. in Bilthoven; een themaconcert waar de bezoeker zich in Schotland waande met bijbehorende doedelzakken en whisky.

Ook 2010 was een lustrumjaar, 110 jaar alweer! Dit keer een 12-uurs muziekmarathon, een concert met Bastiaan Ragas, een workshop met steelband en een groot feest voor de leden.

2011-heden

In 2011 speelde het GHO samen met de tenor Richard Prado op het Concerto Italiano in theaterzaal Figi in Zeist. In 2012 ging het GHO op concertreis naar Praag en Wenen o.l.v. Peter Kleine Schaars, in 2015 trad het GHO op in de Beurs van Amsterdam bij ‘Blazen in de Beurs’ en in 2016 in Stadstheater Arnhem bij ‘hrfstwnd’.

In het kader van het 900-jarig bestaan van de gemeente De Bilt in 2013 organiseerde de KBH een fantastische ‘Fête de la Musique’ op het gazon van het gemeentehuis. Hierbij waren zowel lokale artiesten uitgenodigd als zangers, dansers en muzikanten uit zustersteden Coesfeld en Miescisko, allen begeleid door het Groot Harmonieorkest, o.l.v. Johan Boonekamp.

In 2015 vond een vergelijkbaar ‘Fête de la Musique’ plaats, maar dan in het kader van 115 jaar KBH. ’s Middags waren er optredens van de Melodie Percussiegroep, het Klein Harmonieorkest en de Weathertown Bigband alsmede bevriende orkesten uit de regio, ’s avonds was er een musicalconcert door het Groot Harmonieorkest met zang van Kelvin Wormgoor, Isabeau Bosscher, Daan Smits en Karin Bos.

Wij hadden heel graag ons 120-jarig jubileum in 2020 gevierd. Maar helaas draaide de vereniging dat jaar door corona op een laag pitje. Gelukkig kon in 2022 het Proms Concert wel plaatsvinden, met zangers Iris Verhoek en Charly Luske.