Concertreis Groot Harmonieorkest naar Praag & Wenen

Vrijdag 6 juli, half 7 ’s morgens: muzikanten en supporters hebben er lang naar uitgekeken maar nu vertrekt het Groot Harmonieorkest dan toch echt naar Praag en Wenen om daar een muzikaal visitekaartje af te geven.

Uitgezwaaid door het thuisfront konden we dan ook vol goede moed beginnen aan de busreis naar Praag. Om de lange reis te verzachten zijn er onderweg diverse spelletjes gespeeld, zo moest bijvoorbeeld de bus versierd worden en een lied gemaakt worden. Bij aankomst in de Urquell brouwerij in Plzen zat de stemming er dan ook al goed in. Na een eerste kennismaking met het Tsjechische eten vertrokken we voor de laatste etappe naar Praag waar we, met enige hindernissen en zelfs onder politiebegeleiding, rond 11 uur ’s avonds aankwamen.

Na een korte nachtrust stond voor zaterdagochtend een rondleiding over de Praagse Burcht op het programma. Ook een wandeling over de Karelsbrug is door velen nog even meegepakt.
’s Middags stond het eerste concert op het programma. Met een mooie locatie, plein voor de Praagse Burcht, en grote aantallen publiek beloofde het een mooi (muzikaal) begin te worden van de concertreis. Helaas dachten de weergoden daar toch wat anders over, na anderhalf nummer zat er dan ook niks anders op dan te gaan schuilen voor de regen. Opklaringen bleven helaas uit waardoor dit concert bij de KBH de boeken ingaat als het ‘kortste concert ooit’.
Gelukkig kregen we dezelfde avond nog een herkansing in een cultureel centrum in een van de buitenwijken van Praag. Voor het massaal aanwezig publiek (voor grootste deel bestaande uit onze eigen supporters) hebben we een goed concert verzorgd en zo toch nog een muzikaal visitekaartje achtergelaten in Praag. Met een tevreden gevoel konden we dan ook terug naar het hotel waarna de rest van avond is gebruikt om nader kennis te maken met de hotelbar of de barretjes in het centrum van Praag.

In Mariënbad, een voormalig kuuroord, stond zondagmiddag het volgende concert op het programma. Onder een stralend zonnetje hebben we een mooi concert kunnen geven voor het vele, uit binnen- en buitenland (we staan zelfs bij Japanners op de foto) komende, aanwezige publiek. Wederom konden we met een voldaan gevoel terug richting het hotel.

Maandag 9 juli was een muzikale rustdag en stond in het teken van de reis naar Wenen. Bij aankomst was er gelijk de mogelijkheid om op eigen gelegenheid de terrassen en winkels in het centrum van Wenen te verkennen. Beladen met souvenirs kwamen we dan ook aan in het hotel. Na diner in het hotel (tot onze grote spijt geen Wiener schnitzel) hebben velen nogmaals de binnenstad van Wenen opgezocht voor een gezellige avond.

Dinsdagochtend hebben we een stadstour gemaakt langs de hoogtepunten van de stad Wenen. Na de lunch vertrokken we naar Slot Schönbrunn voor een concert in de tuinen van het kasteel. Onderweg naar Schönbrunn kwamen we echter met een rokende bus tot stilstand en leek het concert bijna weer in het water te vallen. De KBH laat zich echter door niks of niemand tegenhouden en met wat improviseren en de inzet van iedereen zijn we alsnog bij Slot Schönbrunn aangekomen.
Het concert in de schaduw van Slot Schönbrunn is er een waar wij nog lang over zullen napraten. De narigheden vooraf, ieders inzet om toch het concert te kunnen geven, een tot de tanden gemotiveerd orkest en de enthousiaste reacties van het publiek maakten dit een mooie muzikale afsluiting van de reis.
Met een heuse Wiener Heuringer avond, door de KBH omgetoverd tot een oranje feestavond, hebben we de reis echt afgesloten. Woensdagochtend konden we dan ook moe, voldaan maar ook teleurgesteld dat het weer voorbij was huiswaarts keren.

Foto’s van onze reis zijn terug te vinden in ons fotoalbum