Dubbelconcert op 30 april dubbel-blaaskwintet en bigband

In de serie ‘dubbelconcerten’ van de Koninklijke Biltse Harmonie en de Biltse Muziekschool, vond op zaterdag 30 april jl. alweer het derde concert plaats. Het dubbel-blaaskwintet van de KBH en de bigband van de muziekschool zorgden voor een fantastische uitvoering in theater ‘Het Lichtruim’. Het dubbel-blaaskwintet was een speciaal voor deze gelegenheid gevormd ensemble van muzikanten van de KBH op fluit, hobo, hoorn, fagot en klarinet. Hierbij speelden de individuele muzikanten een eigen partij, waarbij het dus belangrijk is om zowel de eigen stem te spelen als naar de negen andere stemmen te luisteren om tot één harmonieus geheel te komen. Onder leiding van dirigent Leon Bosch kwam dit heel mooi tot uiting. De meeste muziek voor een dubbel blaaskwintet stamt uit de achttiende en negentiende eeuw. Het ensemble speelde als voorbeeld daarvan het uit vier delen bestaande ‘Petite Suite Gauloise’ van Louis Théodore Gouvy uit 1888. Maar ook dubbele blaaskwintetten gaan met hun tijd mee, zoals te horen was in het stuk van Neil Gardner getiteld ‘Kensington Gardens’. Deze suite is geschreven in 1990 en beschrijft een sfeervolle impressie van de Engelse tuinen rond Kensington Palace.

Na een korte pauze speelde daarna de Bigband Kunstenhuis van de Biltse Muziekschool. Deze bigband, met muzikanten op saxofoon, trompet, trombone en een ritmegroep op piano, bas, drums en gitaar, wordt gevormd door gevorderde leerlingen. Met een repertoire van voornamelijk latin, swing en jazz zorgde de bigband onder leiding van docente Anita van Soest voor een swingend vervolg van deze avond!

Een impressie van de avond in videovorm vindt u op de Facebook-pagina van de Biltse Muziekschool (inloggen niet vereist)