Toby en zijn Toeter – KHO project

Het Klein Harmonieorkest heeft op 13 juli een optreden gegeven voor het project ‘Toby en zijn toeter’. Dit project is een educatieve voorstelling voor mensen met een verstandelijke handicap, zowel jong als oud. In de voorstelling werd veel gebruik gemaakt van herhalingen, zodat het publiek ook iets kon leren en meer van het onderwerp ‘HaFa-muziek’ kon begrijpen. Met het liedje ‘Do Re Mi’ werd bijvoorbeeld uitgelegd hoe een toonladder werkt en kreeg iedere toon een eigen kleur. Het publiek had gekleurde vlaggetjes gekregen en zwaaide enthousiast mee als ‘hun’ kleur / toon aan de beurt was. Het KHO deed meer dan alleen muziek maken bij dit concert. Wytze de Swart, Léa Hemmerlin, Petra van de Wijngaard en Arie Roelofsen hadden ook een rol in de voorstelling. De hoofdrol van Toby werd vertolkt door Wytze, Léa speelde Annetje, op haar klarinet, Petra was saxofoonlerares Tonia Trapleer en Arie verpersoonlijkte Meneer Zwaaisma, de dirigent van het orkest. Jorien van Tienhoven was de verteller van het verhaal en zij zong ook enkele liedjes mee. Wim van der Stelt heeft speciaal voor dit project verschillende arrangementen gemaakt, o.a. van ‘Land of Make Believe’ en ‘Do Re Mi’ uit de Sound of Music. De rest van de muziek kwam uit het repertoire van het KHO zelf, zoals bijvoorbeeld het Slavenkoor uit Nabucco en de Klezmer Karnaval, die ook gespeeld werden op het concert van 900 jaar De Bilt.