GHO Demenz Benefietconcert en mini-college

Schitterend concert met ontroerende muziek en interactieve opdrachten voor het publiek.

In de prachtige zaal van het Muziekcentrum van de Omroep Studio 1 in Hilversum speelden de slagwerkensemble en blazers van harmonie St. Michaël Thorn en de muzikanten van het Groot Harmonieorkest van de Koninklijke Biltse Harmonie op zondag 24 september muziek om aandacht te vragen aan mensen met dementie. Tim Leufkens opende het concert met de voordracht van een gedicht over zijn oma die aan dementie lijdt. De compositie Demenz van Vincent Cox naar een idee van Tim Leufkens werd in zijn geheel uitgevoerd door de slagwerkgroep en blazers uit Thorn o.l.v. Frank Marx, met zang van vrouwenkoor Thorensis, sopraan Claudia Couwenbergh en tenor Pascal Pittie. Dansers Nikki Bourry en Mickela Peters lieten bij het derde deel zien hoe de steeds abstractere muzikale klanken vorm gegeven konden worden in dansbewegingen.

Na de pauze opende de KBH met het ‘Avondgebed’ uit de opera Hans en Grietje om zo een brug te slaan naar de compositie Demenz. Angela Groothuizen zong ‘Dwaal’ en ‘Zal ik er voor je zijn’, twee zeer gevoelige nummers over dementie en mantelzorg. Het publiek werd tijdens het concert uitgedaagd om enkele muzikale opdrachten uit te voeren, waarbij Professor Erik Scherder daarna zorgde voor de wetenschappenlijke uitleg over deze fenomenen en de invloed van muziek op het brein in het algemeen. Vooral de opdracht waarbij het publiek tekst kreeg te zien van het kinderliedje ‘van voor, naar achter’ die niet gelijk was aan het origneel en men mee moest bewegen met de tekst zorgde voor veel hilariteit. Ook bij de afsluitende ‘Liedjesquizz’ werd door het publiek volop meegezongen.

Stichting Music & Memory Nederland kreeg van organisator Tineke van Hoeijen een cheque overhangd met het opgehaalde bedrag van €1625,- ten behoeve van hun iPod project van zorginstelling Mariënburg Soest.

GHO Demenz Benefietconcert en mini-college